Ќезалежн≥сть
”крањни
≥ розвиток њњ законодавства
Ќапередодн≥ важливих ≥сторичних дат ≥снуЇ потреба п≥дсумувати р≥зн≥ аспекти розвитку сусп≥льного орган≥зму. Ќе Ї вин¤тком ≥ дес¤тир≥чч¤ незалежност≥ ”крањни, ¤ке ми невдовз≥ св¤ткуватимемо. —аме з державно-правових позиц≥й можна повною м≥рою
зрозум≥ти значенн¤ реального утвердженн¤ суверен≥тету ”крањни, њњ поступового
перетворенн¤ у демократичну, соц≥альну ≥ правову державу.
ќдним з найц≥нн≥ших
здобутк≥в розвитку ”крањни ¤к незалежноњ держави впродовж останн≥х дес¤ти рок≥в
Ї створенн¤ њњ законодавчоњ бази. ўе в ƒекларац≥њ про державний суверен≥тет
”крањни 1990 року говорилось про верховенство республ≥канських закон≥в над
законами —оюзу –—–. ѕершим правовим приписом незалежноњ держави в јкт≥
проголошенн¤ незалежност≥ ”крањни в≥д 24 серпн¤ 1991 року була вказ≥вка про те,
що на територ≥њ ”крањни д≥ють лише њњ закони. ўоправда, в ейфор≥њ в≥д щойно
здобутоњ вол≥ наш≥ парламентар≥ забули про те, що, власне кажучи, в ”крањн≥
в≥дсутн≥ своњ, украњнськ≥ закони. Ќав≥ть кодекси ”крањнськоњ –—– практично
н≥¤коњ специф≥ки, кр≥м х≥ба що назв, у соб≥ не м≥стили ≥ ¤вл¤ли собою майже
точн≥ коп≥њ в≥дпов≥дних законодавчих акт≥в –ос≥йськоњ ‘едерац≥њ. “ому уже через
два тижн≥, 12 вересн¤ 1991 року ¬ерховна –ада ”крањни своЇю постановою визнала
за можливе застосуванн¤ на територ≥њ ”крањни закон≥в колишнього —оюзу, ¤кщо т≥
чи ≥нш≥ сусп≥льн≥ в≥дносини ще не врегульован≥ законодавством ”крањни. ѕройшло
дес¤ть рок≥в, ≥ ми стали св≥дками разючих зм≥н у реал≥зац≥њ нормотворчоњ
функц≥њ держави. —тан правового регулюванн¤ сусп≥льних в≥дносин в ”крањн≥
належить оц≥нювати не за к≥льк≥стю (досить сол≥дною) прийн¤тих закон≥в, а
повнотою правового регулюванн¤ сусп≥льних в≥дносин. ≤ ц≥лком впевнено можна
стверджувати, що вс≥ основн≥ сфери цих в≥дносин зараз регулюютьс¤ власним,
украњнським законодавством.
ѕроцес створенн¤
законодавчоњ бази ”крањни можна под≥лити на два етапи. Ќа першому етап≥,
часовою межею ¤кого стало прийн¤тт¤ чинноњ онституц≥њ ”крањни, вир≥шувались
першочергов≥ питанн¤ законотворчост≥. ѕри цьому закони незалежноњ держави
приймались в умовах, коли реформуванн¤ економ≥чноњ ≥ пол≥тичноњ систем
перебувало на початков≥й стад≥њ. ÷е викликало (≥ продовжуЇ викликати) потребу
внесенн¤ пост≥йних зм≥н ≥ доповнень до законодавства. Ћише до «акону про
п≥дприЇмництво прот¤гом дес¤ти рок≥в так≥ зм≥ни ≥ доповненн¤ вносились близько
40 раз≥в! «араз ми переживаЇмо другий етап розвитку украњнського законодавства,
коли пор¤д з прийн¤тт¤м нових законодавчих акт≥в в≥дбуваЇтьс¤ приведенн¤ ран≥ше
прийн¤тих закон≥в у в≥дпов≥дн≥сть з ќсновним законом держави.† ÷≥ процеси нос¤ть суперечливий характер,
≥нколи невиправдано звол≥каютьс¤. “ак, лише напередодн≥ зак≥нченн¤ строку д≥њ
п.13 ѕерех≥дних положень онституц≥њ ”крањни¬ерховна –ада ”крањни у рамках
судово-правовоњ реформи прийн¤ла давно оч≥куван≥ закони про внесенн¤ зм≥н ≥
доповнень до законодавства про судоустр≥й, про прокуратуру та до де¤ких
процесуальних кодекс≥в.
¬т≥м, штучне
п≥дстьобуванн¤ законотворчого процесу теж Ї небажаним, оск≥льки це призводить
на практиц≥ до низькоњ ¤кост≥ нормативно-провових акт≥в.
ƒл¤ сучасноњ
”крањнськоњ держави великого значенн¤ набуваЇ не лише досконал≥сть
законодавства, але й забезпеченн¤ його реал≥зац≥њ. ” значноњ частини
сусп≥льства ≥снуЇ переконан≥сть† у тому,
що Узакони в ”крањн≥ не працюютьФ. « цим не можна повн≥стю погодитись,
оск≥льки† в такому раз≥ житт¤
сусп≥льства перетворилос¤ б у суц≥льний хаос. јле проблеми з додержанн¤м ≥
застосуванн¤м закон≥в таки ≥снують. ѓх вир≥шенн¤ Ц справа чест≥ вс≥х юрист≥в, в
тому числ≥ ≥ наших випускник≥в, ¤к≥ св≥домо обрали шл¤х служ≥нн¤ незалежн≥й
”крањн≥ та њњ народу.
ƒолежан ¬., професор